Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Oznámeny termíny otevření nových úseků dálnic v Chorvatsku
 
      Dne 23.6.2004 bude otevřen poslední chybějící úsek této dálnice, a to Bosiljevo - Vrbovsko. Značně se tak zrychlí jízda hornatým Gorským kotarem.

 
Cesta autem mezi Záhřebem a Rijekou (147 km) bude trvat 1 hodinu a 20 minut. Dálniční poplatek za použití celé dálnice bude 56 kun. Je třeba upozornit, že pouze 86 km této dálnice je dálnicí v pravém slova smyslu - o plném profilu, tedy se třemi jízdními pruhy v obou směrech. Zbývající část má pouze poloviční profil - je to tedy pouze polovina dálnice, jeden její směr. Chorvaté říkají "poluautocesta" (polodálnice), v našem pojetí "cesta pro motorová vozidla". Chystá se výstavba chybějícího plného profilu dálnice.

Dálnice Záhřeb - Split
Podle informací z chorvatského tisku je termín otevření nových úseků dálnice stanoven na 30.6.2004. Vzhledem k tomu, že se výstavba poněkud zpozdila, budou některé úseky v severní (tzv. lické) části otevřeny pouze v polovičním profilu, to znamená, že provoz bude sveden do jednoho směru dálnice. Jedná se o (úseky v celkové délce max. 10 km (viadukt Jezerane a Mokro Polje, případně i tunel Plasina, most přes řeku Gacku - Ličko Lešće).
Není ještě uzavřena otázka výše dálničního poplatku. Vláda Chorvatské republiky bude jednat o zvýšení poplatku za použití dálnice z dosavadních 0,33 kun za jeden kilometr dálnice na 0,40 kun, jak navrhuje společnost Chorvatské dálnice (Hrvatske autoceste). Při celkové délce dálnice 340 km by dálniční poplatek ze Záhřebu do Split činil 136 kun, ze Záhřebu do Pirovce pak 104 kun.

30.6.2004 budou otevřeny tyto nové úseky:

a) v severní, tj. lické části dálnice:
Mala Kapela-jih - Brinje - Žuta Lokva - Perušić - Gospić - Gornja Ploča (102 km).

Vlastní tunel Mala Kapela, dlouhý 5780 m, bude dokončen až v r. 2005. Staveniště tunelu Mala Kapela se bude objíždět po regionální silnici. Objížďka bude dlouhá 11 km.
b) v jižní, tj. jadranské části dálnice:

Zadar II - Benkovac - Pirovac (37 km).
Vrpolje - Dugopolje (u Splitu) (45 km).

V této jižní části dálnice bude chybět pouze úsek Pirovac - Skradin - Šibenik - Vrpolje (celkem 33,5 km), kde se buduje mj. i mohutný most přes řeku Krku u Skradinu. Má být otevřen v příštím roce.

Shrnutí výše uvedených informací:

Kdo bude chtít použít dálnici Záhřeb - Split pojede ze Záhřebu dálnicí přes Karlovac až k dálničním uzlu Bosiljevo, kde odbočí k jihu (k západu vede dálnice do Rijeky) a bude pokračovat loni otevřeným dálničním úsekem přes Ogulin až k tunelu Mala Kapela. Zde objede staveniště tunelu a po nově otevřené dálnici pojede hornatým vnitrozemím přes Otočac, Gospić, uzel Gornja Ploča (odtud je dálnice v provozu již od loňského roku), tunel Sveti Rok, Maslenicu, Zadar (Zadar 1, Zadar 2) až do Pirovce, kde dálnice pro letošní rok končí. Dál k jihu se musí pokračovat po Jadranské magistrále. Kdo směřuje až do Splitu, může odbočit za Šibenikem na Vrpolje a použít i poslední letos otevřený úsek Vrpolje - Dugopolje.

www.chorvatsko.cz

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>